Min Sykdomshistorie

Litt lang tekst selv om det bare er en kortversjon, men her kan dere få et innblikk i min sykdomshistorie:

Det hele startet med at jeg i perioder oppdaget blod i do. Det var sånn at det kom og gikk litt, så jeg tenkte det mest sannsynlig var hemoroider. Jeg ble først oppmerksom på dette da blodet ikke forsvant over lengre tid. Det kom blod hver gang jeg gikk på do, hver dag.

Jeg har i mange år slitt med det å gå på do. Følte meg ofte oppblåst og vondt i magen, men det var ikke ofte det kom blod. Jeg lagde meg rutiner rundt do gåingen, endret på matvaner og lagde ulike regler å følge for å klare å fungere på best mulig måte. Jeg fikk det på en måte til å fungere og var ikke klar over at jeg kanskje var syk, siden jeg ikke merket det så veldig på kroppen. Jeg gikk jo på do 1-2 ganger om dagen og det er jo ganske normalt, så jeg tenkte ikke så mye over det. Vi mennesker er jo ganske tilpasningsdyktig. Så det jeg gjorde var bare å tilpasse meg.

For å gå tilbake til da jeg faktisk ble oppmerksom på at noe måtte være galt. For det skal jo ikke være normalt at det er blod, når du går på do. Jeg gikk til legen og forklarte situasjonen. På dette tidspunktet gikk jeg bare på do sånn 1-2 ganger om dagen. Jeg skulle da ta noen avføringsprøver for å se om vi kunne finne ut av dette.

Da prøvesvarene kom viste de at jeg hadde blod i avføring. (Det er forskjell på om en har blod i avføring og det at det er blod i do. I mange tilfeller så kan blod i do skyldes hemoroider, rifter o.l. NB! Det er uansett viktig å sjekke seg skulle noen oppleve blod, då lenge det ikke er mensen).

Som sagt viste svarene blod i avføring. Jeg ble henvist videre til koloskopi. Jeg gjennomførte den i Desember 2016. En kolospi er å få ført et kamera opp i endetarmen/tykktarmen. En kan også komme opp i tynntarmen og man kan følge med på en skjerm selv. Det gjorde jeg. Det er jo litt interessant å kunne se innsiden av seg selv. Ifølge legene så tarmen frisk ut, men vi skulle ta vevsprøver for sikkerhets skyld. Det er gjennom de man kan få helt sikre svar.

I Januar 2017 om jeg husker rett fikk jeg svarene. Jeg hadde en Ulcerøs proktitt. Det betyr at en har betennelse i nederste del av tarmen. Jeg fikk Pentasa stikkpiller. Selv om jeg gikk på dem ble jeg bare verre og verre. Jeg begynte å gå flere ganger på do om dagen, med mye blod. Etter hvert begynte jeg også å miste kontrollen. Det var flere ganger jeg omtrent ikke rakk toalettet før det kom. Jeg dro tilbake til legen. Vi skulle prøve å sette opp dosen, uten hell. Jeg ble bare verre. Nå var det så ille at jeg var på do 30+ ganger om dagen. Det pågikk dag og natt. Søvn var ikke noe jeg kjente til lengre.

Jeg var på dette tidspunktet hjemme hos min mor. Jeg dro til legen der. Han sa vi hadde to alternativer og det var sykehus eller noen andre medisiner. Jeg sa vi kunne jo prøve medisinene. Jeg er dessverre og ja jeg sier dessverre, et slikt menneske som ikke tror jeg er syk før jeg blir overbevist om det. Jeg er dårlig til å lytte til kroppen min. Nok om det, kan heller komme tilbake til det ved en senere anledning. Det var ikke lenge jeg gikk på de medisinene. Tror det bare var noen dager. 4. Mai 2017 avgjorde legen at han skulle kontakte sykehuset og at jeg skulle dit. Jeg lå med over 40 i feber og tror ikke jeg hadde tellingen på hvor mange ganger jeg gikk på do. Tror jeg var mer på do enn jeg gjorde noe annet. 5.Mai dro vi til sykehuset. Det syntes jeg var litt skummelt. Ikke fordi jeg var syk, men jeg tenkte at jeg kanskje ikke var syk nok. (Jepp, det sier en person som går 30+ ganger på do i døgnet, med blod i avføringen). Jeg ble så klart innlagt, siden jeg fortsatt hadde feber og en hvilepuls på over 100. Blodprøvene var heller ikke så bra for å si det sånn.

Innlagt på sykehus:

Noe av det første som ble gjort, var å gjennomføre en ny koloskopi. Denne gangen viste den noe helt annen. Den tarmen jeg hadde sett i desember, var ikke lenger til stedet. Den tarmen vi så nå var syk. De gikk bare 50 cm opp i tarmen, da de ikke turte å gå lengre. Den var full av sår o.l. Den nye diagnosen ble Ulcerøs kolitt. Ulcerøs kolitt er betennelse i større deler av tykktarmen. Jeg ble satt på en blanding av immundempende medisiner, Prednisolon (et kraftig betennelsesdempende middel) og pentasa (jeg gikk på hestemedisin, ifølge legene/medisinerne) Blodprøvene mine hadde vist dårlige verdier på blodprosent, kalsium, albumin osv. Var ganske mange prøver som var dårlig. I løpet av oppholdet mitt på medisinsk avdeling som var 5 uker. Hadde jeg intravenøst 4 eller 6 blodoverføringer, utallige poser med ulike væsker for ulikt formål hver dag, blodprøver hver dag, mange doser morfin mot smerte hver dag, væsker jeg måtte drikke hver dag, tabletter hver dag. Ja det var så mye at jeg nesten ikke husker.

Etter 22 dager på hestemedisin og en siste koloskopi, så viste det seg at ingenting hadde funket. Ulcerøs kolitten satt som en blodigle i meg. Som legen sa så fint «Medisinene holder deg bare stabilt dårlig». Det eneste som kunne hjelpe var operasjon.

Jeg ble flyttet ned på kirurgisk. 9 Juni 2017 var operasjonsdagen og etter eget ønske skulle jeg få stomi. Operasjonen hadde ikke gått helt smertefritt. Tarmen hadde sprukket på tur ut, så operasjonen hadde tatt lengre tid enn antatt, siden de måtte rense ut noe tarminnhold som hadde havnet nede i buken. Jeg var oppe og gikk ikke lenge etter operasjonen. Det føltes bra på mange måter, men det var ikke mange dager det gikk før jeg fikk store smerter i magen. Det viste seg etter hvert at hullet inne i stomien var litt lite og maten kom ikke ordentlig ut og jeg var forstoppet. De prøvde å utvide det med å tømme tarmen min med et kateter, men det hjalp ikke. Når vi skulle prøve å slutte å tømme med kateter, var det rett tilbake til smertene. Det var helt forferdelig vondt.

20. Juni 2017 gjennomgikk jeg andre operasjon for å gjøre hullet litt større og her kunne jeg endelig merke forandring. Det var ikke lenge før jeg kunne spise, var oppe og gikk og følte meg mye bedre. For første gang på en god stund, trengte jeg ikke smertestillende.

  1. Juni 2017 ble jeg utskrevet fra sykehuset. Mitt sykehusopphold var på 7 uker og tre dager. Diagnosen ble til slutt Ulcerøs pankolitt (betennelse i tykktarm fra topp til tå for å si det sånn).

Diagnose nå: En betennelse mindre og en stomi rikere<3

 

7 kommentarer om “Min Sykdomshistorie

  1. Godt å høre at det går bra med deg. Du e knalltøff ☺️ Stå på å så håpe æ (når DU e klar), at vi snart får se deg i full vigør igjen. Klem te deg💐

    Liker

Legg igjen en kommentar